UNITING THE VOLUNTEER SPIRITS TO CONTINUE THE BUDDIST ART OF “RUEA PHRA” SOUTHERN CULTURE TRADITIONS OF KHUANSUBAN TEMPLE KHUANSUBAN SUB-DISTRICT, NASAN DISTRICT, SURATTHANI PROVINCE

Main Article Content

Wongsiri Rueangsri

Abstract

This academic article presents the findings on the collective spirit of volunteerism. Continuing the Buddhist art of "Buddha Boat", a southern cultural tradition of Wat Khuan Suban Khuan Suban Sub-district, Na San District, Surat Thani Province. Phra Wat Kuan Suban's boat shows the identity of the southern local culture. that brings art Painting reflects the wisdom and the transmission of Buddhist art that conveys the history of Buddhism. There are monks as religious, spiritual leaders and centers of the Buddhist community. By relying on faith (belief), Pasada (belief) and Sappaya (support) in the inheritance and continuation of the making of the Buddha image. in inventing a combination of "Art and culture" and bringing "Buddhist art" to connect Buddhism, known as "Oral heritage and mythical beliefs of the history of Buddhism". By bringing "Buddha Dharma" to create the ritual that represents worship with intention and purity to the representative of the Lord Buddha The Phanom Phra boat is considered a cultural intangible heritage that combines the spirit of the southern people. It is a phenomenon that shows the growth of physical, intellectual, emotional, social, aesthetic and the dynamics of art and technology in creating from intellectual heritage to cultural heritage that is worth preserving, continuing the aspirations, and disseminating cultural heritage as a unique identity of the southern people for existence. As Wat Khuan Suban used as the starting point, "Baworn" gathered "Polton to drag the monk's boat." It is the passing on of heritage, wisdom, tradition and culture between "communities", "temples", and "schools" that have dependencies, ties, and relations. and faith.

Article Details

How to Cite
Rueangsri, W. . (2022). UNITING THE VOLUNTEER SPIRITS TO CONTINUE THE BUDDIST ART OF “RUEA PHRA” SOUTHERN CULTURE TRADITIONS OF KHUANSUBAN TEMPLE KHUANSUBAN SUB-DISTRICT, NASAN DISTRICT, SURATTHANI PROVINCE. Journal of Social Science Development, 5(2), 1–19. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/JSSD/article/view/2212
Section
Academic Article

References

เครื่องแกงแม่พร. (2565). ขนมต้มกับประเพณีชักเรือพระสุราษฎร์ธานี. ออนไลน์: จาก : https://sites.google.com/site/tianchamaiz/home/prapheni-lak-reux-phra. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 9 ตุลาคม 2565.

ณัฐฐ์วัฒน์ สุทธิโยธิน. (2565). การสืบทอดทางวัฒนธรรม (Cultural inheritance) ที่ประสบความสำเร็จ. ออนไลน์: จาก http://nattawats.blogspot.com/2013/04/cultural-inheritance.html. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 9 ตุลาคม 2565.

บุญชู ยืนยงสกุล. (2547). ใต้...หรอย มีลุย: บอกเล่าเรื่องราวความเชื่อ ศิลปวัฒนธรรม ความเป็นอยู่ของภาคใต้. สงขลา: ธนาคารแห่งประเทศไทย สำนักงานภาคใต้.

ประภาพรรณ ภูเก้าล้วน. (2556). ผลงานสร้างสรรค์ชุดเรือพระ. วารสารปาริชาด มหาวิทยาลัยทักษิณ. 26(3), 181-187).

พระครูพิสัยปริยัติกิจ (แก่น อคฺควณฺโณ) และสมชาย เบ็ญจวรรณ. (2564). จิตอาสาพลังบวก: ชุมชนคุณธรรมกระบวนการในการขับเคลื่อน ด้วยพลังบวรรูปแบบการสร้างความเข้มแข็งมั่นคงมั่งคั่งยั่งยืน ภายใต้สถานการณ์ภาวะวิกฤติการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อไวรัสโคโรนา 2019. วารสารวิจัยธรรมศึกษา ศูนย์วิจัยธรรมศึกษา สำนักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม. 4(2), 115-124.

พูนชัย ปันธิยะ. (2559). พุทธศิลป์พุทธธรรมในการสืบทอดประเพณีไทยและอาเซียน. สารนิพนธ์พุทธศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาพระพุทธศิลปกรรม มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระมหาฐิติพงศ์ ชูจิตต์. (2561). บทบาทของพระสงฆ์ต่อการมีส่วนร่วมในการสงวนรักษา ประเพณีชักพระ จังหวัดสุราษฎร์ธานี. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารงานวัฒนธรรม วิทยาลัยนวัตกรรม มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พยงค์ พรหมชาติ. (2549). ลานวัฒนธรรม: พนมพระ ภาวะแห่งการสร้างสรรค์ทางศิลปะและวัฒนธรรม. วารสารรูมิแล มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี. 27(3), 31-34.

พระอธิการโสภณ ปิยธมฺโม (กิ่งแก้ว) และคณะ. (2564). พลัง บวร: พลังหลักของชุมชนคุณธรรม. วารสารปัญญาปณิธาน. 5(1), 69-80.

วิจิตรา อุตมะมุณีย์ และคณะ. (2555). กระบวนการมีส่วนร่วมในการสืบทอดภูมิปัญญาขบวนแห่เรือ พระชุมชนบ้านเขาแก้ว จังหวัดสงขลา. วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตหาดใหญ่. 4(2), 50-64.

วิโรจน์ คงจันทร์. (2565). แห่เรือพนมพระตามคตินิยมของภาคใต้. ออนไลน์: จาก https://intrend.trueid.net/article/trueidintrend_120514. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 9 ตุลาคม 2565.

ศูนย์คุณธรรม (องค์การมหาชน), (2562). องค์ความรู้ “10 ปรากฏการณ์ คุณธรรม จริยธรรมในสังคมไทย”. กรุงเทพมหานคร: ศูนย์คุณธรรม (องค์การมหาชน).

สาริณี อินทร์ขำ และคณะ. (2558). ลากพระ: การเปลี่ยนแปลงท่ามกลางกระแสทันสมัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.

สาริณี อินทร์ขำ และคณะ. (2559). การจัดการศูนย์การเรียนรู้เรือนเรือพระของชุมชนวัดแช่มอุทิศ. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. 35(5), 146-157).

สิทธิโชค โทนจินดา. (2564). เรือพนมพระจำลองวัดควนสุบรรณ. สุราษฎร์ธานี: โรงเรียนมัธยมพัชรกิติยาภา 3 สุราษฎร์ธานี.

สุธิวงศ์ พงศ์ไพบูลย์. (2542). “เรือพระ” สารานุกรมวัฒนธรรมภาคใต้. 14(1), 6632-6637.

สำนักงานไกด์อุบลดอทคอม. (2565). รถพนมพระจากบ้านควนสุบรรณ สุราษฎร์ธานี ถึงอุบลฯ พร้อมร่วมงานแห่เทียน. ออนไลน์: จาก https://www. guideubon.com/ 2.0/ candlefestival/panompra. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 19 ตุลาคม 2565.

สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดสุราษฎร์ธานี. (2565). ประเพณีสมโภชเรือพระ. ออนไลน์: จาก http://www.changkwa.go.th/html/photo-main.asp?action=2&id=160. สืบค้นข้อมูลเมื่อวันที่ 9 ตุลาคม 2565.

อุดม เชยกีวงศ์. (2545). ประเพณีพิธีกรรมท้องถิ่นไทย. กรุงเทพมหานคร: สุขภาพใจ.