The Perspectives of Anger in the Tipitaka The Perspectives of Anger in the Tipitaka
Main Article Content
Abstract
Anger is derived from the Pali language meaning "Kodha" means aggravation and resentment in the mind. There is a terminology similar to anger (Dosa) means knowledge, consciousness, violence. Anger is ferocity and is the same as the hit beast with the same taste and liquity as the poison put into the river, is equivalent to a forest fire that is burning a forest. The causes of anger have 5 points namely, 1) anger is a habit as origination, 2) there is no detailed thought, not as profound as normal, 3) having education, having little hearing when something has happened, 4) experiencing bad emotions in regular, namely a bad mood is often (Anittharamana), 5) emotions that are not desirable, pleasant, unpleasant, such as images, sounds, tastes, touches, and cognoscible objects (Dhammaramana) have experienced 10 objections.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2525). อรรถกถาภาษาไทย. ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2534). ธัมมปทัฏฐกถา. ภาษาไทย ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2539). อภิธัมมัตถวิภาวินีฎีกา. ภาษาไทย ฉบับมหามกุฏราชวิทยาลัย. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2537). มังคลัตถทีปนี. พระมหาทองคำ จนฺททูปโม แปล เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.
ปัญญา ใช้บางยาง และคณะ. (2548). อธิบายหลักธรรมในพระไตรปิฎก. กรุงเทพมหานคร : ธรรมสภา.
Taylor and Wilson. (1997). Exploring Your. Anger: Friend or Foe.