Art Research : Under Tua Kak’s Face

Authors

  • Atipat Vijitsatitrat Art Education, Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University

DOI:

https://doi.org/10.69598/decorativeartsjournal.2.46%20-%2076

Keywords:

Creative, murals painting, Abstract Expressionism, Tua Kak

Abstract

This research focuses on the story behind Tua Kak's face, which is an interpretation of murals in the early Ayutthaya period. These murals, located in places such as Buddhaisawan Chapel, Wat Ratchasittharam, and Wat Dusidaram, depict Tua Kak, a human figure in Thai painting whose facial expression is different from other human figures and should be interpreted according to the concept of visual literacy. Tua Kak's emotion on their faces brought to the interpretation and creation of works of art in abstract expressionism, works of art that aim to convey the emotions and perceptions of the artist. These works of art serve as tools for expressing and communicating concepts, emotions, feelings, and meanings to the public. The six resulting paintings express a range of emotions: fear, escape, death, anger, harm, party, fun, and euphoria.

References

กนกวรรณ เรื่อสีจันทร์. (2563) .การเสริมสร้างการควบคุมความโกรธของนักเรียนวัยรุ่นโดยการให้คำปรึกษากลุ่ม. [ปริญญานิพนธ์ บัณฑิตวิทยาลัย]. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

กระทรวงสาธารณสุข (2552). จำนวนองค์กรแห่งความสุข ที่มีคุณภาพมาตรฐาน. http://healthkpi.moph.go.th/kpi2/kpi-list/view/?id=1531

เกสร มุ้ยจีน (2559). การสร้างความสุขด้วยจิตวิทยาเชิงบวก. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 24(4), 675-685.

ชุติมา รอดสุด (2550). ผลการเรียนการสอนตามแนวคอนสตัรกติวิสต์ที่มีต่อมโนทัศน์ชีววิทยาและความสามารถในการให้ เหตุผลเชิงอุปนัยของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย.วารสารอิเล็กทรอนิกส์ คณะคุรุศาสตร์จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย, 1014-1025.

นิทรรศการ "ภาพกาก” จิตรกรรมฝาผนัง. (2020). กาก. http://exhibition.contestwar.com/node/2699

บุรินทร์ รุจจนพันธ์. (2555). ทฤษฎีสมองสามส่วน ถูกใช้อธิบายพฤติกรรม และความคาดหวังที่แตกต่างกันได้. http://www.thainame.net/edu/?p=3899

ณัฐฐ์วัฒน์ สุทธิโยธิน. (2565). ทฤษฎีการลงโทษ. https://www.stou.ac.th/schools/slw/upload/41716_6.pdf

ภาณุ บุญพิพัฒนาพงศ์. (2562). ศิลปะแห่งการสาดสี และท่าทีของการประท้วงด้วยศิลปะ. https://thematter.co/thinkers/protest-with-art/122818

สมเกียรติ ตั้งนโม. (2555). วัฒนธรรมทางสายตาในชีวิตประจำวัน. https://www.artbangkok.com/?p=6285

สุธีรา มิตรนิวัฒน์. (2555). ความกลัว : เรื่องที่ไม่น่ากลัว. ศิลปศาสตร์ปริทัศน์, 7(13), 45-55. http://arts.hcu.ac.th/upload/files/JournalLib/2555/7-7-13-55%5Bfull%5D.pdf

หัตถพันธ์ วงชารี. (2559). การพัฒนาและตรวจสอบมาตรวัดความเชื่อเกี่ยวกับการลงโทษทางร่างกายในสังคมไทย. [ศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต]. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อภิวันทน์ ดุลยพิเชฏฐ์. (2555). จิตรกรรมฝาผนังพระที่นั่งพุทไธสวรรย์. พิมพ์ครั้งที่ 3. สำนักพิมพ์เมืองโบราณ.

Bamford, A. (2003). The visual literacy white paper. Adobe Systems Pty Ltd., Australia from http://www.adobe.co.uk/education/pdf/ adobe_visual_literacy_ paper.pdf. P.14

Escalona, Alejandro. (n.d.). 75 years of Picasso’s Guernica: An Inconvenient Masterpiece. https://www.huffpost.com/entry/75-years-of-picassos-guernica_b_1538776

Panu Boonpipattanapong. (2020). ศิลปะแห่งการสาดสี และท่าทีของการประท้วงด้วยศิลปะ. https://thematter.co/thinkers/protest-with-art/122818

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Vijitsatitrat, A. (2023). Art Research : Under Tua Kak’s Face. DEC Journal, 2(2), 46–76. https://doi.org/10.69598/decorativeartsjournal.2.46 - 76

Issue

Section

บทความวิจัย

Categories