Somdet Khru: Initiative Soul that Brought About New Aesthetic Design

Authors

  • Prayut Sirikul Candidate of Philosophy in Design Program, Faculty of Decorative Arts, Silpakorn University
  • Supavee Sirinnakaraporn Associate Professor Dr., Faculty of Decorative Arts, Silpakorn University, Bangkok

DOI:

https://doi.org/10.69598/decorativeartsjournal.2.77%20-%20104

Keywords:

Somdet Kru, Initiative idea, Breaking the norms, Reaction and compromise, Principles of master craftsmen

Abstract

This research article aims to examine social factors that influenced Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuwattiwong’s conception of creating contemporary Thai art. This article also discusses the goal and concept of expression in design, which focuses primarily on elevating the minds of audiences. According to this study, Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuwattiwong’s fines arts were consistent with the evolving social factors of Siam at the time. His works were intended to respond to usage, without being tied to a particular style, and were combined with reactions to cultural pressures and repeated compromises resulting from Siamese society’s conditions and global trends. These factors led to his creations, which developed into new aesthetic phenomena and preferences. The result of this research is an analysis that can be summed up as the following three creative processes:

  1. Preservation process: initiative spirit and preserving tradition 2. Creation process: breaking conventions, integrating reactions, and compromising 3. Communication process: creating a balance between the visible and the unseen. Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuwattiwong incorporated Western elements or examples from works of the same genre into his creative principles. Consequently, a new design emerged based on the era’s appropriateness. His works, thus, became the second Rattanakosin style of art, one of the dynamic principles of contemporary Siamese master craftsmen.

References

ผู้จัดการออนไลน์. (2565, 26 กรกฎาคม). ไขความลับ ภาพปริศนาธรรม “วัดบรมนิวาส” ผลงานจิตรกรรมแบบตะวันตกสุดวิจิตรของ “ขรัวอินโข่ง” https://shorturl.asia/v26Fm

พระยาอนุมานราชธน. (2506). คำนำ. บันทึกเรื่องความรู้ต่างๆ. ใน. สมาคมสังคมศาสตร์แห่งประเทศไทย. (น. 7)

ริมขอบเฟสบุ๊ค. (2562, 22 กรกฎาคม). จิตรกรสมัยรัตนโกสินทร์ ขรัวอินโข่ง. https://shorturl.asia/ZGsOn

ม.ร.ว. โต จิตรพงศ์. (2493). พระประวัติและฝีพระหัตถ์ของสมเด็จเจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. พระจันทร์.

ม.จ.ดวงจิตร จิตรพงศ์. วงศ์. (2521). ชุมนุมบทละคอนและบทร้อง. ศิวพร.

ศ.วิรุณ ตั้งเจริญ. (2547). ศิลปะหลังสมัยใหม่. สันติศิริการพิมพ์.

ศ.วิรุณ ตั้งเจริญ. (2547). ศิลปะหลังสมัยใหม่. สันติศิริการพิมพ์.

สำนักหอสมุด. ม.ป.ป. นิทรรศการภาพถ่ายในรัชกาลที่ 4. https://shorturl.asia/ucUXh

สมเด็จครู. (2562, 27 มิถุนายน). พัดนภาพรประภา. https://shorturl.asia/DEJXB

สมเด็จครู. (2562, 27 มิถุนายน). พัดพระวิมานไพชยนต์. https://shorturl.asia/6Lapi

สมเด็จครู. (2562, 27 มิถุนายน). พัดสมเด็จพระปิตุจฉาเจ้า. https://shorturl.asia/I1G9C

สมเด็จครู. (2562, 15 กันยายน). สมเด็จครูกับ 'ศิลป์ พีระศรี'. https://shorturl.asia/6SxOW

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์. (2521). บันทึกเรื่องความรู้ต่างๆ. ไทยวัฒนาพานิช.

สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์และสมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ. (2499). สาส์นสมเด็จ. คลังวิทยา.

Manager Online. (2022, July 26). Solve the Secret of Dharma Puzzle Paintings at "Wat Boromniwat": the Western-Style Finest Paintings of "Krua In-Khong". https://shorturl.asia/v26Fm

Phraya Anuman Ratchadhon. (1963). Preface. In. Notes on Various Knowledge. p. 7. Society of Social Science of Thailand.

In the Edge of Facebook. (2019, July 22). Painters in Rattanakosin Era, Krua In-Khong. https://shorturl.asia/ZGsOn

Chitaphong T. (1950). Biography and Works of Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuvattivong. Phra Chan.

Jitraphong D. Wong. (1978). Assembly of Plays and Songs. Siwaphon

Tangcharoen W. (2004). Postmodern Art. Santisiri Printing.

Tangcharoen W. (2004). Postmodern Art. Santisiri Printing.

Prince Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuvattivong & Prince Krom Phaya Damrong Rajanubhab (1956). Message from Somdet. Klang Witthaya.

KMUTT Library. (n.d.) Photography in the Reign of king Rama IV. https://shorturl.asia/ucUXh

Somdet Kru. (2019, June 27). Pathnapapornprapa. https://shorturl.asia/DEJXB

Somdet Kru. (2019, June 27). Pathprawimarnphichayon. https://shorturl.asia/6Lapi

Somdet Kru. (2019, June 27). Pathsomdetprapitujchachao. https://shorturl.asia/I1G9C

Somdet Kru. (2019, September 15). Somdet Kru with “Sil Pirasri”. https://shorturl.asia/6SxOW

Prince Somdet Chao Fa Krom Phraya Narisara Nuvattivong (1978). Note on Various Knowledge, 5, Thai Wattana Panich.

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Sirikul, P., & Sirinnakaraporn, S. (2023). Somdet Khru: Initiative Soul that Brought About New Aesthetic Design. DEC Journal, 2(2), 77–104. https://doi.org/10.69598/decorativeartsjournal.2.77 - 104