Ananta Samakhom Throne Hall’s decorative patterns and Influences from Western Architecture
DOI:
https://doi.org/10.69598/decorativeartsjournal.1.140-167Keywords:
The Ananta Samakhom Throne Hall, Decorative Patterns, Western ArchitectureAbstract
This article aims to study the architectural structure of Ananta Samakhom Throne Hall and Western Architecture during the 18th-19th centuries. The purpose is to compare the relationship between decorative patterns and their composition of figures. In 1908, Ananta Samakhom Throne Hall was founded by King Chulalongkorn during the historical art period of Eclecticism. This art era is distinguished in reviving the aesthetics of Greek and Roman to convey in a contemporary aspect. The architect had embraced the influences of 1) Eclecticism in the traditional process and material and 2) Neo-baroque in resuming luxury scent and element to portray through the construction of Ananta Samakhom Throne Hall. The study of this decoration shows that the architectural construction of Ananta Samakhom Throne Hall contains the composition and discipline of decorative patterns and the application of similar practices by which influenced by the West. Nevertheless, the architect could bend the design according to Thai tradition and accommodation.
References
ธงทอง จันทรางศุ. (2530). พระที่นั่งอนันตสมาคม. อักษรสัมพันธ์.
พัสวีสิริ เปรมกุลนันท์. (2558). พระที่นั่งอนันตสมาคม. http://sac.or.th/databases/thaiarts/artwork/16
รมิดา โภคสวัสดิ์ และ ศิริวรรณ อาษาศรี. (2559, 20 กันยายน). ๑๐๐ ปี พระที่นั่งอนันตสมาคมสถาปัตยกรรมแห่งสยาม. ศิลปวัฒนธรรม. https://www.silpa-mag.com/history/article_11626
อัศนี ชูอรุณ. (2546). ประวัติศาสตร์ศิลปะยุคฟื้นฟูและยุคใหม่. โอเดียนสโตร์.
Harris, C. M. (1983). Illustrated dictionary of historic architecture. New York Dover Publisher.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 DEC Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
จัดทำโดย ฝ่ายวิชาการ คณะมัณฑนศิลป์ มหาวิทยาลัยศิลปากร ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทรรศนะของผู้เขียน กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น