Buddhology for Social Media Literacy in the 21st Century Buddhology for Social Media Literacy in the 21st Century
Main Article Content
Abstract
This article on Buddhology for Social Media Literacy in the 21st Century aims to present principles for control directing and restraining the individual in the consumption or consumption of information for this century. In other words, emotional intelligence and information technology social media literacy using Buddhist doctrines as a decision-making framework. Judge beliefs before setting them up and sending messages to the masses. This is because the diversity of information is based only on perception (recognition), not knowledge (understanding). Even though, some knowledge or recognition is not cognitive (enlightened) knowledge because some information or knowledge may be misinformation. It is a misinformation (ignorance) that some people may assume is correct. Therefore, Buddhism has several doctrinal principles that can be used to explain and help guide decision-making on news information at an initial or higher level, such as the Kalama Sutta that emphasizes thorough consideration. before believing and the principle of interaction encourages individuals to become proficient with known information, to recognize it and to lead to enlightenment accordingly.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ชัยวัฒน์ อัตพัฒน์. (2523). หลักพุทธศาสนา. คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง. กรุงเทพฯ:สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์. (2533). การสื่อสารระหว่างบุคคล. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: รุ่งแสงการพิมพ์.
ประทุม ฤกษ์กลาง. (2556). การประชาสัมพันธ์ (Public relations). (พิมพ์ครั้งที่ 9). ปทุมธานี:มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.
พระราชบัญญัติ. (2540). พระราชบัญญัติข้อมูลข่าวสารของราชการ พ.ศ. 2540.
พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตโต). (2538). พุทธธรรม. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกฉบับสำหรับประชาชน. กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์มหามกุฎราชวิทยาลัย.