Krajoom Ban Khwao : Symbolic, Conservation and Development to promote cultural way of life, Khwao Subdistrict, Selaphum District, Roi Et Province

Main Article Content

Weeranuch Kulsuwan
Assistant professor Dr.Naitawan Kumhom

Abstract

This research aims to1) Study the history How to make Krajoom Ban Khwao  , Khwao Subdistrict, Selaphum District, Roi Et Province2) To study symbolic media, conservation and development of Krajoom Ban Khwao  and enhancing cultural way of life, Khwao Subdistrict, Selaphum District, Roi Et Province.


             This research, a specific population and sample were used, Purposive Sampling 1. Key Informants are group of people with insights into the history of making Krajoom Ban Khwao. 2. Casual Informants are person who gives information about the history, tradition, culture 3. Purposive   Informants are General people who have known or who have come to travel. this study the researcher used a Cultural Qualitative Research by using the tools for collecting data, namely, Survey Interview, Participant Observation, Focus Group and Workshop.


          The results of the research showed that 1) Tambon Khwao is the oldest sub-district. Around the late Ayutthaya period During the reign of King Petracha adhere to the traditions and teachings of Buddhism The use of Krajoom has been around since 1865-1866. Made a Krajoom to use in the form of high-class handicrafts by the villagers embroidered in the royal court style. Usually use 4 types of tents 1) Hod Song (Thera Phisek) 2) Ordination 3) Bun Bang Fai 4) Offering to Buddha to a wooden Buddha image. The equipment used to make it consists of cotton, silk, colored silk, glass, insect wings, gold and silver metallic threads. 2) Krajoom Ban Khwao are often found in symbolic. which is the belief in Tribhum according to Buddhism and Hinduism. have faith Himmapan forest is full of various kinds of animals such as birds, serpents, peacocks, and Puranakada pots. The top of the tent, often found as Yok Laem 3-9, represents the belief in Buddhism. Conservation, development and cultural enhancement Lived by the cultural council of the right sub-district by “registering intangible cultural heritage”, research, data collection Disseminate culture in abstract forms, which are traditions, and concrete is community products.

Article Details

How to Cite
Kulsuwan, W., & Kumhom, N. (2022). Krajoom Ban Khwao : Symbolic, Conservation and Development to promote cultural way of life, Khwao Subdistrict, Selaphum District, Roi Et Province. RATANABUTH JOURNAL, 4(3), 234–250. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/rtnb/article/view/1809
Section
Research Article

References

กัณฑ์กรพัชญ์ สุทธิพร. (2563). กาบเซิ้ง.สถาบัณพัฒนศิลป์.วิทยาลัยนาฏศิลป์.กระทรวงวัฒนธรรม.

จันติมา จันทร์เอียด.(2563). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและพฤติกรรมของผู้บริโภคกาแฟสด ในเขตเทศบาลเมืองสงขลา จังหวัดสงขลา.คณะวิทยาการจัดการ.มหาวิทยาลัยราชภัฏสงขลา.

ชัยภัทร ปทุมทา (2564). สัตว์สัญลักษณ์ทางพระพุทธศาสนา : การสังเคราะห์คติธรรมและความ เชื่อสู่การสร้างสรรค์พุทธศิลปกรรมของวัดในจังหวัดพิจิตร.วิทยาลัยสงฆ์พิจิตร มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

ณฐนนท์ ทวีสิน.(2563).การมีส่วนร่วมของประชาชนในการจัดการมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม “เซิ้งผ้าหมี่” ของบ้านขวาวอำเภอเสลภูมิ จังหวัดร้อยเอ็ด.คณะสังคมศาสตร์และศึกษาศาสตร์ วิทยาลัยทองสุข.

ในตะวัน กำหอม.(2559).ผ้าหมี่ : การอนุรักษ์และพัฒนาเพื่อส่งเสริมวิถี วัฒนธรรมชุมชน ตำบลขวาว อำเภอเสลภูมิ จังหวัดร้อยเอ็ดความหลากหลายทางวัฒนธรรม. คณะวัฒนธรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม ฉบับที่ 26 ปีที่ 12 เดือน พฤษภาคม-สิงหาคม.

ในตะวัน กำหอม.(2559). การวิจัยประยุกต์ทางวัฒนธรรม. เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: วิทยาลัยทองสุข.

พระครูปริยัติสุทธิคุณ. (2564). การศึกษารูปแบบและคุณค่าของเหตุผลในการสอนธรรมของพระสงฆ์ภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่มีอิทธิพลต่อศรัทธาของประชาชน.มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตสุรินทร์.

พงษ์สวัสดิ์ สวัสดิพงษ์. (2530). กระบวนการศึกษาเชิงวิทยาศาสตร์ในสังคมวิทยา กรุงเทพมหานคร : พิมพลักษณ์.คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

พระอธิษฐณัฏฐ์ รตนปญฺโญ. (2563). วิเคราะห์คติความเชื่อที่ปรากฏในสื่อสัญลักษณ์ ทางพระพุทธศาสนาในสังคมล้านนา.บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตล้านนา.

ยโสธารา ศิริภาประภากร. (2564). การศึกษาจุดยุทธศาสตร์เส้นทางการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมกับการพัฒนาระหว่างราชอาณาจักรไทยและกัมพูชา.สาขาวิชารัฐศาสตร์ คณะพระพุทธศาสตร์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย วิทยาเขตสุรินทร์.

สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ. (2562).ความหมาย วัฒนธรรม-สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติกระทรวงวัฒนธรรม.

สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. (2529). การเปลี่ยนแปลงทางสังคมและวัฒนธรรมทางการศึกษาวิเคราะห์และวางแผน. ขอนแก่น : คลังนานาวิทยา.

สมศักดิ์ ศรีสันติสุข. (2537). สังคมวิทยาชมชน: หลักการศึกษาวิเคราะหและปฎิบัติงานชุมชน. ขอนแกน : ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยาคณะมนุษยศาสตรและสังคมศาสตร มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

อดิศักดิ์ สาศิริ. (2564). หมวกกาบ หรือ กระโจมหัว.สืบค้นเมื่อ 1 มีนาคม 2565 จาก: https://www.facebook.com/FieldfeelbyV/photos/a.767037180348970/1425842227801792/?type=3.