Strategy for the propagation of religious beliefs in modern times

Main Article Content

Phrakhrumeteethummabandit jirasak Thonghom

Abstract

          Buddhism is a religion which focus teachings in people living in peace, not hurt one another, and develop peaceful mindset from all grudges (passion) to the highest point, Nirvana that means not to rebirth or live or death in this world again.The teachings of Buddhism are able to make the whole world people live peacefully. Althought, Buddhism has been attacked by external and internal dangers. As a result, Buddhism has ruined from many countries such as India, Nepal, Indonesia and Malaysia, etc. Thailand is one of countries that has long prosperity history in Buddhism. There are various cultures related to Buddha, religion such as history, nation, traditions or even life by these result in built many temples and respect the monks. Nowaday Buddhism has less part in social activities because of the dangers that are creeping into both the external and the internal harm. The four Buddhist companies have less interest in obeying the doctrine this make misunderstanding and deviated the essence great distortion of the teachings, moreover the main authorities have not taken any action in the wrong part seriously .In the other hand, the authorities promotes other creeds instead which are external dangers becomes greater parts in the law and more propagating and preventing the doctrine , it affects the Thai Buddhists living . Therefore, what is happening today is a warning signal for Thai Buddhists to see the Buddhism is broken both inside and outside. Thai Buddhists should be awake to protect Buddhism seriously Otherwise, Buddhism will disappear from Thailand as other countries.

Article Details

How to Cite
jirasak Thonghom, P. . (2020). Strategy for the propagation of religious beliefs in modern times. RATANABUTH JOURNAL, 2(2), 86–98. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/rtnb/article/view/664
Section
Academic Article

References

กรมวิชาการกระทรวงศึกษาธิการ. (2533). หลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521. ฉบับปรับปรุง พ.ศ.2535. การศาสนากรมการศาสนา, กรุงเทพมหานคร ฯ

ณัฐรินทร์ นิธีกีรติชานนท์.(2556).พระพุทธศาสนากับชีวิตวัยรุ่นไทยในยุคสมัยใหม่.วารสารวิทยาลัยนครราชสีมากรกฎาคม-ธันวาคม

ทิศนา แขมมณี และคณะ. (2535). หลักการและรูปแบบการพัฒนาเด็กปฐมวัยตามวิถีไทย. จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร ฯ

มรดกไทย,ภัยพระพุทธศาสนา, ออนไลน์, http://thaiheritage.net/religion/misc/harm.htm (สืบค้นวันที่ 16 ส.ค.2563 )

ภัยของพุทธศาสนา. (ออนไลน์) http://oknation.nationtv.tv (สืบค้นเมื่อวันที่ 15 ส.ค. 63 )พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต. (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ ครั้งที่ 2. มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร ฯ

พระครูญาณเพชรรัตน์ (เทวินทร์ ปิยทสฺสี 2559 ) ยุทธศาสตร์การเผยแผ่พระพุทธศาสนาเชิงรุก วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร ปีที่ 4 ฉบับที่ 2 ก.ค.-ธ.ค.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร ฯ

มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2536). พระไตรปิฎกและอรรถกถา แปล ชุด 91 เล่ม. (พิมพ์ครั้งที่ 3).โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร ฯ

พระเทพโสภณ , 2546. บรรยายในการฝึกอบรมพระธรรมทูตสายต่างประเทศ จัดโดยมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย ณ พุทธมลฑล นครปฐม วันที่ ๙ พฤษภาคม

แก้ว ชิดตะขบ 2553 ประวัติความสำคัญการเผยแผ่พระพุทธศาสนา. ฝ่ายเผยแผ่พระพุทธศาสนา กองพุทธศาสนศึกษาสำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. กรุงเทพมหานคร ฯ

ความเชื่อและศาสนาในวิถีชีวิตไทย.( ออนไลน์) https://sites.google.com (สืบค้นเมื่อวันที่ 15 ส.ค. 2563 )

ภัทวี ดวงจิตรและรังสิต จันทร์ศิริปิติกุล. (2555). พระราชปรารถนาน้ำพระทัยของสมเด็จพระเจ้ากรุงธนบุรีคำจารึกในศาลสมเด็จพระเจ้ากรุงธนบุรี วัดอรุณราชวราราม ธนบุรี.