Roles of the Buddhist Monk Students of Social Development: A study of the Buddhist Monk Students of the Fourth Year (or Senior) Class, Academic Year 2013 (2556), MahamakutBuddhihst University, Bangkok Campus
Main Article Content
Abstract
The surveyresearch on “Roles of the Buddhist Monk Students of Social Development : A study of the Buddhist Monk Students of the Fourth Year (or Senior) Class, Academic Year 2013 (2556), MahamakutBuddhihstUniversity, Bangkok Campus is to study the roles of social development of the monk students, to investigate the Buddhist teachings : Moral development, spiritual development and wisdom Development applied to social development and to analyze factors effecting the monk students’ roles of Social development and to examine the different forms of social development. All the sample groups are 68 Buddhist monk students of the university; however, only 52 of them (76. 47 %) responded the questionaires given.
The study results showed that 50.0 % of the sample groups are aged between 18 - 24 years with their rains-retreats between 1 - 5 years; 75.0 % of them have finished education of a high schoollevel; 43.4 % of them have finished the third grade of Dharma or Nag DharmEk with their Pali grades between 5-6 Prayoka or Prian 5 - 6 ; 28.8 % of them are studying in the faculty of Religion & philosophy, there being only 13.40 % of them studying in the faculty of Social science and Political science in government ; 86.5 % of them got used to be trained in the Phra-DharmavidyakornProgram and Buddhist Sunday school program of boththe university and of their monasteries.
The investigative results of the monk students’ roles of the morality development of society or Silapatthana disclosed that they instructed their students to perform the advantages and to refrain from the disadvantages of the five precepts in a great level of practices of X=3.29, k=3.21 and X=3.19 respectively.
Their roles of meditation development of society or Samadhipatthana showed also a great level of their each instruction with statistical values of X=3.23 and of X=3.10 respectively, whereas their roles of wisdom development of society or Panyapatthana based on respective listening, right concept, favourable questioning and a memory note or record are of two levels of practice, a great level of X=3.00 and a moderate level of X= 2.98 respectively.
Moreover, the monk students propound an idea of “the Drarma–Co-operative Store” Persuading local people to live their life with sufficient economy based on morality orSila, meditation or Samadhi and Wisdom or Panya.
Article Details
References
กรมการศาสนา. (2535). “ พระราชบัญญัติคณะสงฆ์ พ.ศ. 2505 แก้ไขเพิ่มเติม 2535”
เดโช สวนานนท์. (2541). แนวทางการศึกษารัฐธรรมนูญ พ.ศ. 2540 วีทีซี คอมมิวเตชั่นกรุงเทพมหานคร.
ธนานวลปลอด. (2536). ความคิดทางการเมืองในสุตตันตปิฎก. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ประวิทย์ เปรื่องการ. (2539). การละเมิดพระธรรมวินัยของพระสงฆ์กับอำนาจทางการเมือง, ศึกษาเหตุการณ์ช่วง พ.ศ. 2528 - 2538, มหาบัณฑิตวิทยานิพนธ์ สาขารัฐศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ปรีชา ช้างขวัญยืน. (2540). ทรรศนะทางการเมืองของพระพุทธศาสนา, กรุงเทพมหานคร : บริษัท สามัคคีสาส์น จำกัด.
ประสาร ทองภักดี. (2540). กฎหมายมหาชนตามแนวพุทธศาสตร์ (พิมพ์ครั้งที่ 2), กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
วิทย์ วิศทเวทย์. (2527). ปรัชญาการศึกษาแนวพุทธ, วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา 1 (กันยายน. - ธันวาคม 2537) : 21
สนิท ศรีสำแดง. (2543). นิติกรสงฆ์ เล่ม 1, กรุงเทพมหานคร : บริษัทคอมแพคพริ้นท์จำกัด.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2528). พระไตรปิฏกฉบับประชาชน, กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.
สมพร พรหมหิตาธร. (2539). อาญาวัดอาญาบ้าน (พิมพ์ครั้งที่ 2), กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัดบี. เจ. เพลท โฟรเฟรสเซอร์.