Practice of Dhutanga in Theravãda Buddhism

Main Article Content

Prakrusirisothonkanarak

Abstract

          The article to practice of Dhutanga in Theravãda Buddhism with the purpose of: 1) to study the meaning and importance of Dhutanga in Theravãda Buddhism; 2) To study the relationship of hiking with other principles; and 3) To study the value of Practice of Dhutanga in Theravada Buddhism. Dhutanga in Theravãda Buddhism Have come from the modern era. The practice of Dhutanga to purify the Dhutanga is divided into 13 categories, divided into 4 categories : 1 category with two robes, three alms categories, and four categories of perseverance. practice of Dhutanga is not a provision. But it depends on the availability of ministers and is more suitable for clergy than secular. The Dhutanga is related to other principles, namely, meditation, 2 : tranquility, tranquility, meditation, meditation, solitude and trilogy. The Dhutanga practice is that Dhutanga are valuable to the lifestyle of the monk. Self worth Value to the spread of Buddhism. Practice of Dhutanga are the improving the quality of life by Theravãda Buddhist Philosophy relates to the basic needs of life and the solution of the failure of modern theory. Lastly, the result of analysis of the improving the quality of life is the progress that arises based on the principle of development–physical development, sila or moral development and wisdom development. This way is considered as the improving of the quality of life by Buddhist Theravãda philosophy. However, in terms of Theravada Buddhist philosophy, it is believed that to improve oneself to the highest objective need to be developed systematically. Persons need to improve individuals based on Dhamma to attain the good quality of life in case of both physical and mental aspects. It practice of Dhutanga should be cultivated wholeheartedly in one’s heart to develop the virtues, such as loving-kindness, compassion, gratefulness, and to advance to the supreme goal of one’s life or the Summum Bonum of Buddhism, the well-known Nibbāna which is the greatest state beyond all descriptions.


 

Article Details

How to Cite
Prakrusirisothonkanarak. (2019). Practice of Dhutanga in Theravãda Buddhism. RATANABUTH JOURNAL, 1(1), 52–65. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/rtnb/article/view/680
Section
Academic Article

References

มหามกุฏราชวิทยาลัย, มูลนิธิ. (2514). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับหลวง. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

มหามกุฏราชวิทยาลัย, มูลนิธิ. (2539). อรรถกถาภาษาบาลี เล่มที่ . กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆษจารย์. (2550). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลและเรียบเรียงโดย มหาวงศ์ ชาญบาลี. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์บรรณาคาร.

มหามกุกราชวิทยาลัย. (2543). มิลินทปัญหา ฉบับแปลในมหามกุฏราชวิทยาลัย. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระอุดรคุณาธิการ (ชวินทร์ สระคำ) และจำลอง สารพัดนึก. (2530). พจนานุกรม บาลี-ไทย สำหรับนักศึกษา. กรุงเทพมหานคร : เรืองปัญญา.

มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. (2544). มังคลัตถทีปนี แปล เล่ม 5. พิมพ์ครั้งที่ 14. นครปฐม : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระพุทธโฆษะ. (2546). คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ประยูรวงศ์พริ้นติ้ง จำกัด.

สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. (2527). ธรรมวิภาค ปริเฉทที่ 2. พิมพ์ครั้งที่ 34, กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2538). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. กรุงเทพมหานคร : มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระเมธีธรรมาภรณ์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต) และคณะ. (2538). วิมุตติมรรค. กรุงเทพมหานคร : มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ.ปยุตฺโต). ((2543). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต). (2538). การปฏิบัติธรรมให้ถูกทาง. พิมพ์ครั้งที่ 30. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์สหธรรมิก.

หอสมุดแห่งชาติ. (2516). มิลินทปัญหา ฉบับพิสดาร ฉบับหอสมุดแห่งชาติ. พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพมหานคร : ศิลปาบรรณาคาร.