Analysis of The Terrific Appearing in Apsara by Phakhinay

Main Article Content

Jarinya Bunmamak
Jidapa Moonboot
Bootsaraporn Rungsirikarnkul
Samran Mejang

Abstract

     An analysis of Bhayanaka (dreadfulness) in Apsara by Phakhinay, one of six novels in the "Six Scream" series, aimed to analyze Bhayanaka (dreadfulness) in Apsara by Phakhinay based on the conceptual framework and the theory of Sanskrit literature.


     The findings revealed that there were four types of Bhayanaka (dreadfulness) in Apsara by Phakhinay, namely 1. dreadfulness from the characters, 2. dreadfulness from a dialogue, 3. dreadfulness from a scene, and 4. dreadfulness from the sub consciousness.


          Dreadfulness from the characters was divided into two types: 1. dreadfulness from supernatural characters and 2. dreadfulness from human characters. Dreadfulness from a dialogue was divided into two types: 1. dreadfulness from a curse and 2. dreadfulness from coercion. Dreadfulness from a scene was divided into two types: 1. dreadfulness from a natural scene and 2. dreadfulness from an artificial scene. Dreadfulness from sub consciousness was divided into three types: 1. dreadfulness from a dream, 2. dreadfulness from hallucination, and 3. fear from abnormal sounds.

Article Details

How to Cite
Bunmamak, J., Moonboot, J., Rungsirikarnkul, B., & Mejang, S. (2022). Analysis of The Terrific Appearing in Apsara by Phakhinay. Journal of Humanities and Social Sciences Nakhon Pathom Rajabhat University, 12(2), 47–64. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/HUSO-J/article/view/714
Section
Research Article

References

กุลธิรัตน์ บุญธรรม. (2556). วิเคราะห์ศฤงคารรสในบทเพลงของปาน ธนพร แวกประยูร. วิทยานิพนธ์

ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร.

กุสุมา รักษมณี. (2534). การวิเคราะห์วรรณคดีไทยตามทฤษฎีวรรณคดีสันสกฤต. กรุงเทพฯ:

มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปกร.

จิตติพร บุญพูล. (2561). ภาพเสนอ “ผี” ในนวนิยายของ ภาคินัย. ใน การนำเสนอโครงการประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานระดับชาติของนักศึกษาด้าน

มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ครั้งที่ 1/2561. (15 กันยายน หน้า 19-31). กรุงเทพฯ: มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏ

สวนสุนันทา.

ชนิดาภา ผิวอ่อน และสนม ครุฑเมือง. (2560, กรกฎาคม – ธันวาคม). การวิเคราะห์ศฤงคารรสที่ปรากฏในบทละครเรื่องอิเหนา พระราชนิพนธ์ในพระบาท

สมเด็จพระพุทธเลิศหล้านภาลัย. พิฆเนศวร์สาร, 13 (2), 1-17.

ณิชาภา กระกรกุล และสุภาพร คงศิริรัตน์. (2560, มกราคม – มิถุนายน). การศึกษารสวรรณคดีที่ปรากฏในนวนิยายเรื่องไซน่ามูน ของประภัสสร เสวิกุล.

วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่โจ้, 5 (1), 37-50.

ปรีชญา สุขมี. (2563). การวิเคราะห์กลวิธีการแต่งและแนวคิดในนวนิยายผีชุด “Six Scream” ของภาคินัย. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชา

ภาษาไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร.

ภาคินัย. (2563). Apsara สาปอัปสรา (พิมพ์ครั้งที่ 9). กรุงเทพฯ: โซฟา.

วีรวัฒน์ อินทรพร. (2560). ตัวละครประเภทมนุษย์เหนือธรรมชาติในนวนิยายเรื่อง “หน้ากากดอกซ่อนกลิ่น” ของแก้วเก้า. Veridian E-Journal,

Silpakorn University, 10 (3), 2324-2341.