Cultural and Ethnic Power in Local Knowledge Organization Movement and Inheritance of Wisdom from Local to Region

Authors

  • Pichet Saiphan Thammasat University
  • Somrak Chaisingkananont Walailak University
  • Chanan Mekmok

Keywords:

comunnity-based learning, Local Knowledge Organization Movement, communities of practice

Abstract

This article is a result from the research project titled “Local Knowledge Organization Movement in Ethnic and Cultural Wisdom Inheritance from Local to ASEAN”, funded by The Thailand Research Fund (TRF), Research for Locals Division. Qualitative research methodology and participatory action research were employed. The project results showed that the local knowledge organization movement has been implemented since 2007 by The Youth for Wisdom Inheritance Organization Network, which is an example of ‘The New Social Movement’, to reflect the linkage between the community, the locals and regionally mutual contexts. The project aimed to significantly develop more extensive network from the communities to the locals and the regions. This resulted from the adaptation from the concepts of ‘original grassroots’, ‘community culture’, ‘local wisdoms’ and ‘community-based learning management’ that were mutually employed and integrated into the new paradigm of “cultural primordialism - inherit wisdom - community-based learning” for local knowledge organization movement and inheritance of wisdom with an aim aligned with current situations of social movement to manifestly sustain ethnicity, ethnic identity and cultural identity, and to understand multiculturalism in communities and locals for living among changes  with the approach of communities of practice. 

References

คิด แก้วคำชาติ. (2557). ห้องเรียนวิถีไทบ้าน. ใน ชัชวาลย์ ทองดีเลิศ และคณะ (บ.ก.), บ้านผับแล้ง-นาเจริญ ห้องเรียนวิถี

ไทบ้าน (หน้า 25-46). กรุงเทพฯ: โครงการพัฒนารูปแบบสถาบันการจัดการเรียนรู้ด้านเด็กเยาวชนบนฐานชุมชน. สำนักงานกองทุนสนับสนุนสุขภาพ (สสส.).

เครือข่ายเยาวชนสืบสานภูมิปัญญา. (2558). แนวคิดการศึกษาบนฐานชุมชน, เวทีการศึกษาบนฐานชุมชน ตอนคนมีราก.

[แผ่นพับ]. เชียงใหม่: โฮงเฮียนสืบสานภูมิปัญญาล้านนา.

ฉัตรทิพย์ นาถสุภา. (2534). วัฒนธรรมไทยกับขบวนการเปลี่ยนแปลงทางสังคม. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

ฉัตรทิพย์ นาถสุภา และเรณู วิชาศิลป์. (2538). องค์ความรู้ประวัติศาสตร์ไทอาหม. ใน บุญพา มิลินทสูต, จารุวรรณ พรมวัง-

ขำเพชร (บ.ก.), การศึกษาวัฒนธรรมชนชาติไท (หน้า 51-80). สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงศึกษาธิการ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2542). วาทกรรมการพัฒนา: อำนาจ ความรู้ ความจริง เอกลักษณ์ และความเป็นอื่น.

กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์วิภาษา.

นิติ ภวัครพันธุ์. (2558). ชวนถกชาติและชาติพันธุ์. กรุงเทพฯ: สยามปริทัศน์.

บุญช่วย ศรีสวัสดิ์. (2547). 30 ชาติในเชียงราย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ศยาม.

ประชากิจกรจักร์ (แช่ม บุนนาค), พระยา. (2478). พงศาวดารโยนก. พิมพ์เป็นที่ระลึกในงานพระราชทานเพลิงศพ

มหาอำมาตย์โท เจ้าพระยาสุธรรมมนตรี (ปลื้ม สุจริตกุล). พระนคร: โรงพิมพ์โสภณพิพรรฒธนากร.

พิเชฐ สายพันธ์. (2561). การศึกษาคนไทในรัฐอัสสัม อินเดีย: จากแนวคิด “รากเหง้าดั้งเดิม” สู่ “ชาตินิยมเชิงเชื้อชาติ” และ

“การณ์กำหนดทางชาติพันธุ์”. วารสารมานุษยวิทยา, 1(1), 83-117.

ยุกติ มุกดาวิจิตร. (2548). อ่าน ‘วัฒนธรรมชุมชน’: วาทศิลป์และการเมืองของชาติพันธุ์นิพนธ์แนวคิดวัฒนธรรมชุมชน.

กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์ฟ้าเดียวกัน.

วิจิตรมาตรา (สง่า กาญจนพันธ์), ขุน. (2506). หลักไทย. พระนคร: โอเดียนสโตร์.

วิจิตรวาทการ, พลตรี หลวง. (2549). งานค้นคว้าเรื่องชนชาติไทย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์สร้างสรรค์บุ๊คส์.

สายชล สัตยานุรักษ์. (2557). 10 ปัญญาชนสยาม เล่ม 1 ปัญญาชนแห่งรัฐสมบูรณาญาสิทธิราชย์. กรุงเทพฯ: โอเพ่น โซไซตี้.

สำนักงานปฏิรูปการศึกษา. (2543). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.

อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2546). “บทนำ”. ใน ชูพินิจ เกษมณี (บ.ก.), ชาติพันธุ์และมายาคติ (หน้า 5-16). กรุงเทพฯ:

สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงวัฒนธรรม.

อานันท์ กาญจนพันธ์. (2552). ความเข้าใจ “วัฒนธรรม” ในงานวิจัยสังคมไทย มานุษยวิทยาปะทะวัฒนธรรมศึกษา:

ยกเครื่องเรื่องวัฒนธรรมศึกษา. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์การมหาชน).

อนุมานราชธน (เสฐียรโกเศศ), พระยา. (2505). ไทย-จีน. พระนคร: โรงพิมพ์รุ่งเรืองธรรม.

อนุมานราชธน (เสฐียรโกเศศ), พระยา. (2511). เรื่องของชาติไทย. พระนคร: โรงพิมพ์ไทยสัมพันธ์.

โฮงเฮียนสืบสานภูมิปัญญาล้านนา. (2555). หลักสูตรวิชาภูมิปัญญาล้านนา. เชียงใหม่: นานาการพิมพ์.

Geertz, Clifford. (1963). “Primordial ties”. In John Hutchison and Anthony D. Smith (Eds.), Ethnicity

(pp. 40-45). Oxford – New York: Oxford University Press.

Shils, Edward. (1957). Primordial, personal, sacred and civil ties. British Journal of Sociology, 8(2),

-145.

Smith, Anthony D. (1998). Nationalism and Modernism: A critical survey of recent theories of

nations and nationalism. London and New York: Routledge.

Van den Berghe, Pierre L. (1978). Race and ethnicity: a sociological perspective. Ethnic and Relation

Studies, 1(4), 401-411.

Van den Berghe, Pierre L. (1988). Ethnicity and the sociology debate. In John Rex and David Mason (Eds.),

Theories of Ethnic and Race Relations (pp. 246-263). Cambridge: Cambridge University Press.

Wenger, Etienne. (2000). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge:

Cambridge University Press.

Downloads

Published

2022-12-23

How to Cite

Saiphan, P., Chaisingkananont, S., & Mekmok, C. . (2022). Cultural and Ethnic Power in Local Knowledge Organization Movement and Inheritance of Wisdom from Local to Region. Journal of Liberal Arts RMUTT, 3(2), 56–70. Retrieved from https://so07.tci-thaijo.org/index.php/JLA/article/view/1644

Issue

Section

Research Article